Frågor & svar
Administration
- Hur säger jag upp min tjänst?
Maila din uppsägning till kundservice@gotanet.se och inkludera: ditt kundnummer, namn, tjänst du vill avsluta, och när tjänsten ska avslutas. Uppsägningstiden för privatpersoner är 1 månad.
- Vad är bindningstiden för mitt abonnemang?
Efter din bindningstid har du en månads uppsägningstid.
- Vem kontaktar jag om jag har en fråga om mitt abonnemang?
Ring vår support på 0520-500 550 om du har frågor om ditt abonnemang. Öppet vardagar 8-17 (lunchstängt 12-13).
- Varför tar ni ut 39 kronor i fakturaavgift och kan jag slippa betala den?
För att täcka kostnaderna för att skicka en pappersfaktura tar vi ut 39 kr i fakturaavgift. För att slippa avgiften kan du välja e-postfaktura eller autogiro.
- Vad händer om jag flyttar till en plats utan Gotanet-täckning?
Vi kopplar ner bredbandet och säger upp avtalet vid avtalstidens slut.
Bredband
- Hur säger jag upp min tjänst?
Maila din uppsägning till kundservice@gotanet.se och inkludera: ditt kundnummer, namn, tjänst du vill avsluta, och när tjänsten ska avslutas. Uppsägningstiden för privatpersoner är 1 månad.
- Vad är bindningstiden för mitt abonnemang?
Efter din bindningstid har du en månads uppsägningstid.
- Hur gör jag för att överta någon annans abonnemang?
Ja, det är möjligt att överta ett abonnemang. Fyll i och skicka blanketten ”Överlåtelse av tjänst” via post eller fax. Om det gäller olika adresser, behöver du även göra en bredbandsflytt efter överlåtelsen.
- Hur anmäler jag flytt av mina tjänster?
Om du vill ta med dina tjänster vid flytt, fyll i och skicka blanketten ”Flyttanmälan bredband/telefoni” via post eller fax.
- Varför skrapar det i min telefon och internet kopplas ner vid samtal?
Kontrollera att din ADSL-utrustning är ansluten till huvudjacket och följ installationsguiden. Använd inte förlängningskablar.
Hosting
- Hur säger jag upp min tjänst?
Maila din uppsägning till kundservice@gotanet.se och inkludera: ditt kundnummer, namn, tjänst du vill avsluta, och när tjänsten ska avslutas. Uppsägningstiden för privatpersoner är 1 månad.
- Vad är bindningstiden för mitt abonnemang?
Efter din bindningstid har du en månads uppsägningstid.
- Vilka är Gotanets DNS-servrar?
212.3.0.40
&
212.3.0.2
- Vad händer med min e-post och hemsida vid uppsägning?
E-post och hemsida avslutas samtidigt som bredbandsabonnemanget.
Mobilt
- Hur säger jag upp min tjänst?
Maila din uppsägning till kundservice@gotanet.se och inkludera: ditt kundnummer, namn, tjänst du vill avsluta, och när tjänsten ska avslutas. Uppsägningstiden för privatpersoner är 1 månad.
- Vilket nät kommer min mobil att välja i utlandet?
I de flesta länder arbetar vi med flera mobila aktörer. Din mobil försöker om möjligt att automatiskt välja den operatör som erbjuder samtliga tjänster. Du kan i din mobil se i vilket nät du befinner dig. Om din telefon inte väljer nät automatiskt, prova att stänga av 4G och gör en manuell sökning av operatör.
- Finns LTE/4G i utlandet?
LTE/4G erbjuds i vissa nät i utlandet, det är samma pris för LTE/4G som för 3G/GPRS. Det krävs en 4G-kompatibel produkt för att kunna komma in i 4G/LTE-nätet, de flesta nyare produkter har stöd för LTE/4G.
- Vad gör jag om jag inte kan nå ett specifikt nummer?
Det kan bero på att personen har blockerat ditt nummer. Försök att ringa med hemligt nummer genom att slå #31# innan telefonnumret.
- Vad ska jag göra om jag inte kan ringa eller ta emot samtal?
Följ dessa steg för felsökning:
- Starta om mobilen.
- Nollställ nätverksinställningarna (se vår guide för iPhone, Android, och andra tillverkare).
- Kontrollera om det finns driftstörningar i ditt område på vår driftstatussida.
- Testa SIM-kortet i en annan mobil.
Telefoni
- Hur säger jag upp min tjänst?
Maila din uppsägning till kundservice@gotanet.se och inkludera: ditt kundnummer, namn, tjänst du vill avsluta, och när tjänsten ska avslutas. Uppsägningstiden för privatpersoner är 1 månad.
- Hur undviker jag samtal från telefonförsäljare?
För att undvika samtal från telefonförsäljare, registrera ditt nummer i NIX-registret. Mer information finns på NIX hemsida.
- Vad är bindningstiden för mitt abonnemang?
Efter din bindningstid har du en månads uppsägningstid.
- Hur gör jag för att överta någon annans abonnemang?
Ja, det är möjligt att överta ett abonnemang. Fyll i och skicka blanketten ”Överlåtelse av tjänst” via post eller fax. Om det gäller olika adresser, behöver du även göra en bredbandsflytt efter överlåtelsen.
- Hur anmäler jag flytt av mina tjänster?
Om du vill ta med dina tjänster vid flytt, fyll i och skicka blanketten ”Flyttanmälan bredband/telefoni” via post eller fax.